«Notes on (de-classing)»

Repetere, imitere, passivisere … eller; om å tenke seg inn i et blingspor. 

SAM_0579

Magali Reus, Parking (Shade), 2013

UTSTILLING

Galleri Opdahl: «Notes on (de-classing)»

med Ben Cain, Nicolas Deshayes, David Douard, Katja Novitskova, Magli Reus. Kuratert av Vincent Honoré.

Til 6. oktober

Tekst & foto SIGRUN HODNE

 

I følge den franske filosofen Gilles Deleuze (som merkelig nok ennå synes å være kunstelitens favoritt-filosof, til tross for at færre en få ser ut til å forstå filosofien hans), er kunstens oppgave å produsere tegn som bringer betrakteren ut av hans eller hennes vante forestillingsverden. Kunstens oppgave er, hevdet Deleuze, å få publikum til å skape nye sammenhenger. Kunstens oppgave er altså produksjon, å aktivisere (og ergo ikke å passivisere) sitt publikum.

Sammen med Rosalind Krauss er Deleuze et viktig teoretisk fundament for utstillingen «Notes on (de-classing)» som Vincent Honoré har kuratert for Galleri Opdahl. Særlig begeistret synes kuratoren å være for begrepet crystal-image, som han omskaper til tingen crystal-object. Selv sier han det sånn:

The works …  are “crystal-objects”, fluctuating between actual and virtual, recording or dealing with conscious or involuntary memories, confusing mental and physical time. Post-modernism & Conceptual Art & formless & Greenberg & etc.  All together, mixed and re-informed, de-classing and crystal-objects.   

Begrepet crystal-image er hentet fra Deleuzes filmteori, dessverre klarer ikke Honoré å bruker begrepet på en god måte. Tid og rom oppleves svært forskjellig i film og i statiske installasjoner. I stedet for å flytte begreper fra en sfære til en annen burde Honoré ha forsøkt å forholde seg til Deleuzes tenkning om kunst, eventuelt skapt sine egne filosofiske begreper. Som så ofte innenfor kuratorverdenen framstår bruken av filosofiske uttrykkene også denne gangen som ren staffasje: All together, mixed and re-informed, de-classing and crystal-objects …?!???   

SAM_0596

Ben Cain, We are rock (revised)

Det mest interessante verket i utstillingen «Notes on (de-classing)» er Ben Cains We are rock (revisited). Midt på gulvet ligger 20 runde kosteskaft, de minner om en xl-versjon av pinnespillet Mikado, spillet som handler om å vippe opp flest mulig pinner uten at de andre pinnene rører på seg. Som mikadopinnene er også Cains pinner malt i breie striper. Dessuten har kunstneren skrevet forskjellige utsagn på dem, det står ting som; we’re a lump of dry clay, we are marble, we are gold – selvmotsigelser som hilser vennlig til René Magrittes kanoniserte verk La trahison des images (Dette er ingen pipe), fra 1929. Men der Magritte faktisk sa som sant var, presenterer Cain oss for falske utsagn. Effekten er likevel ganske lik, betrakteren får en fin logisk utfordring.

SAM_0588

David Douard, Untitled, 2013

Det er også verdt å merke seg David Douards arbeider, som vipper ubehagelig mellom det skjønne og det grufulle. Utstillingen hadde blitt bedre dersom flere av hans arbeider var tatt med.

Hvordan skal vi så forstå Vincent Honorés forsøk på å lage en utstilling som de-klassifiserer og de-kategoriserer? Sannelig om jeg vet, for meg fungerer teksten hans mer forstyrrende enn oppklarende. Og når sant skal sies hender det at jeg lurer på om ikke kunsten hadde vært bedre tjent med kuratorer som var mindre opptatt av teori og mer opptatt av estetikk i praksis. «Notes on (de-classing)» er en grei utstilling, men den bringer ingenting revolusjonerende nytt på banen. Hadde vår venn Deleuze fremdeles vært i live, ville jeg ha rådet ham til å se andre steder etter ting som kunne bringe ham ut av fatning, ut av repetisjonenes passiviserende kjedsommelighet.

 

 

denne kritikken sto på trykk i Stavanger Aftenblad 4 september 2013

 
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s