Slik jeg ser det

Hva er god kunstkritikk?

Denne våren har kunstnerne Falkenberg & Aanestad ved flere anledninger kritisert mitt arbeid som kritiker. I sitt siste innlegg i Stavanger Aftenblad spør de: «Hva er god kunstkritikk?».  Spørsmålet er interessant, men svært vanskelig å besvare. «Hva er god kunstkritikk?» er et kvalitativt spørsmål, et spørsmål som fordrer et analytisk og filosofisk svar. James Elkins er en av få som har levert interessante tanker om kritikerens rolle i vår tid. Alt jeg kan bidra med i denne sammenhengen, er en kortfattet beskrivelse av hvordan jeg selv arbeider.

den følgende teksten står på trykk i SA 23/6 2012

Som kritiker ser jeg det som min oppgave å skrive kunnskapsrike, velreflekterte og engasjerte anmeldelser som henvender seg til et størst mulig publikum. Det er en krevende oppgave som jeg ikke alltid lykkes med, men som jeg alltid forsøker å løse på best mulig måte. Som kritiker ser jeg det som min rolle å felle en dom, min oppgave er å vurdere om en utstilling er bra eller dårlig, eller kanskje noe midt i mellom.

Som frilanser kan jeg velge å anmelde en utstilling eller jeg kan la det være, og akkurat på samme måte kan avisen velge om den vil kjøpe min tekst eller den kan la det være. Som kritiker kan jeg også nevne, i en halv setning dersom det passer seg slik, at jeg finner en utstilling fullstendig uinteressant.

Som kritiker må jeg, akkurat som en kunstner, tåle kritikk. Og på samme måte som kunstneren, kan jeg velge å ta kritikken til etterretning, jeg kan lære av den, eller jeg kan vurdere den som fullstendig irrelevant, som et resultat av manglende kompetanse eller såret stolthet.

Jeg forsøker så langt det er mulig å møte enhver ny utstilling med et oppmerksomt og våkent sinn, med spørsmål og undring. Jeg forsøker å lytte til hva det enkelte verket eller utstillingen som helhet har å si meg. Jeg tror ingen av oss noen gang kan møte verden med et objektivt og uhildet blikk, men det betyr ikke at vi ikke skal strebe etter å innta nettopp denne posisjonen. Når jeg skriver en anmeldelse lytter jeg etter hva verket har å si meg. Jeg setter i neste omgang verket inn i en større sammenheng bestående av samtidige verk, kunsthistorien og estetisk teori. Noen ganger skriver jeg om denne store sammenhengen, andre ganger ikke.

Min oppgave som avisanmelder er ikke å skrive vitenskapelige avhandlinger eller filosofiske essays, ei heller å stryke kunstnere etter hårene – min oppgave, som jeg både har utdanning og erfaring nok til å kunne gjøre, er å felle en dom og å formidle denne dommen i et så presist og kortfattet språk som mulig.

Sigrun Hodne

kunstkritiker etc.

Legg igjen en kommentar

