Jan Kjetil Bjørheim & Elizabeth Croft

Elizabeth Croft, foto (2012)

Utstilling, Galleri Sult, Stavanger

Bjørheim & Croft er usedvanlig aktive på den lokale kunstscenen. I tillegg til å utvikle egne praksiser arbeider de begge engasjert og dedikert med formidling – i en periode drev de to også det fine lille galleriet Nordisk kunstplattform, på Brusand.

I utstillingen Between You and Me viser de sine egne arbeider – sammen, for første gang. Crofts bidrag består av noen uhyre lange og smale manipulerte fotografier, mens Bjørheim viser malerier og trykk.

I 1921 lanserte den sveitsiske psykiateren Hermann Rorschach en projektiv personlighetstest som etter hvert skulle komme til å bli svært berømt og mye brukt. En Rorschachtest, som metoden gjerne kalles, foregår på følgende måte: en testperson blir forelagt 10 plansjer med blekk-klatter, noen i sort-hvitt, andre i farger. Testpersonen blir samtidig bedt om å fortelle hva hvert enkelt bilde forestiller eller minner om. Det finnes ingen fasit, forskjellige mennesker vil oppfatte plansjene ulikt. Ut fra svarenes innhold og form vil en psykolog kunne danne seg en oppfatning av testpersonens personlighetsstruktur og eventuelle psykopatologi (psykisk lidelse).

Bjørheim har laget en serie variasjoner over Rorschach. Vakre arbeider, selv om utseende må sies å være en bieffekt i dette prosjektet. For når Bjørheim helt eksplisitt knytter seg opp til Rorschach er det rimelig å anta at han vil noe mer. Han vil, tror jeg, ha oss til å bli bevisst vår egen fantasi, han spør: Hva tenker du når du ser på bildene mine? Han inviterer deg inn og med, du blir en medsammensvoren. Det finnes ingen fasit, eller kanskje sånn; det finnes like mange fasiter som det finnes folk som ser.

Elizabeth Crofts kunst befinner seg i en annen verden, men merkelig nok også i samme gate… Hennes fotografiske arbeider er usedvanlig delikate. Hun har kopiert og manipulert noen landskapsscener slik at de har gått over fra å være skildringer av et bestemt sted, til å bli en abstrakt og poetisk rytme utenfor tid og rom, evighetsbilder. Det er som om man kikker inn i et usedvanlig sofistikert kaleidoskop. Fordoblingene og repetisjonene har også et visst fellesskap med Rorschachbildenes symmetrisk fordoblinger, slik vi ser dem hos Bjørheim. Crofts fotografier bærer i seg en meditativ ro som gjør det fristende å stoppe opp – lenge.

La meg avslutte med en liten digresjon: Etter endt videregående skole befant den unge herr Rorschach seg i et dilemma. Som barn av en kunstlærer hadde han alltid brukt mye av tiden sin på tegning og maling, men nå måtte han velge seg et fag for framtiden, og kunstyrket var da – som nå – et utrygt karrierevalg. Rorschach trang råd, og sendte derfor et brev til den allerede da svært berømte tyske zoologen, biologen, filosofen og kunstneren Ernst Heackel, som svarte: velg vitenskapen!  Den unge mannen fulgte rådet han fikk, men gjennom Rorschachtesten klarte han på en usedvanlig kreativ måte å forene sine interesser for kunst og vitenskap.

Han ville i dag, 90 år etter sin død, sannsynligvis ha hatt stor glede av Bjørheim og Crofts åpne og fantasifulle lek med tanker og bilder.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s