Marte Wexelsen Goksøyr: «Jeg vil leve»

Sakprosa, Oktober

Har du tenkt gjennom konsekvensene av sorteringssamfunnet?

Slutt med dullingen, slutt med å si hvor søt du synes jeg er! Jeg er et menneske, jeg krever respekt for den jeg er, sier Marte Wexelsen Goksøyr innledningsvis i boka «Jeg vil leve». Goksøyr er en voksen kvinne med Downs syndrom, i motsetning til de fleste andre av oss blir hun oftere sett på som en belastning enn som en resurs. Det vil hun ha en slutt på! Med «Jeg vil leve» utfordrer Goksøyr alle våre fordommer mot Downs syndrom.

Downs syndrom er en medfødt funksjonshemning. Syndromet skyldes at mennesker med Downs har 47 kromosomer i stedet for 46. I gjennomsnitt opptrer Downs syndrom ved én av 700 fødsler. Moderne fosterdiagnostikk gjør det mulig å oppdage kromosomfeilen svært tidlig – i praksis betyr dette at vi i dag kan forhindre at det fødes barn med Downs.

Vil vi det? Vil du det?

Goksøyr skriver fra den utsattes posisjon, hun er en av dem som kunne ha vært sortert bort.

Goksøyrs bok er velskrevet, morsom og utfordrende. Boka er en blanding av intervjuer og selvbiografiske tekster. Det aller beste – og verste – med «Jeg vil leve» er at den kaster spørsmålet om liv og død rett i fanget på leseren, på deg og meg. For spørsmål om etikk og moral kan faktisk ikke overlates til ansiktsløse byråkrater eller helseteknikere. Sorteringssamfunnet er noe hver og en av oss må ta stilling til.

I Kina finnes det en lov hvis oppgave er å redusere fødsler av fysisk og mentalt unormale barn, hensikten er å forbedre kvaliteten på det kinesiske folket. I Norge konsentrerer vi oss først og fremst om å perfeksjonere mennesker som allerede er født – gjennom et øredøvende intenst fokus på kropp, helse og utseende. Mon tro om en slik heltedyrkning har noe å si for vårt syn på de unormale.

Hva er verdien av et liv? – og hvordan måles egentlig kvaliteten på et folk?

Legg igjen en kommentar

